Om oss

Anna P

 

Anna Paulsen har studerat turism i flera omgångar samt IT. Arbetar nu med sitt eget företag Annas Klyftiga Utbildningar.

 

 

 

Sonen Martin är född 2002 och går i en autismklass i Tranås. Han fick som treåring diagnosen generell språkstörning. Arbetet med att få honom att börja prata fortgick under åren i samarbete med en språkförskola och sedan en tal- och språkklass. Hösten 2010 fick Martin diagnoserna Autistiskt syndrom och ADD. Äntligen kunde familjen få stöd och hjälp trodde de men fick famla i blindo en tid. Efter flytten till Tranås då Martin började i autismklassen började bitarna falla på plats och skolan fungerar relativt väl numera. Han slår bakut emellanåt och är inte alls villig till att göra de uppgifter lärarna ber honom om men de är klippor hela personalstyrkan som verkligen arbetar för att det ska fungera.

 

Det finns massor att göra inom funktionsnedsättningsområdet, inte minst inom vårdbidragsbiten där många bävar för att skriva sin ansökan.

 

Numera arrangeras även föreläsningar för att bredda kunskaperna hos de som arbetar med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

 

Anna S

 

Anna Sandström är ekonom och arbetar som revisor på en kommun. Anna har utöver sin universitetsexamen läst 15 poäng om Funktionshinder vid Högskolan i Halmstad.

 

 

Anna är mamma till Dominic 17 år och Jonathan 13 år. Jonathan fick sin diagnos Autistiskt syndrom och språkstörning då han var nästan 5 år. Familjen hade fått rådet av den första psykolog de träffade att försöka få in honom på Intensivträning, som då var ett forskningsprojekt i VG-regionen. Från 2008 till 2010 tränade de intensivt 30-40 timmar i veckan tillsammans med Jonathans suveräne assistent på förskolan. Träningen fortsätter men idag mer i skolform. För Jonathan går det bra i skolan och har tagit ikapp sitt tal och språk, från 20 ord när han var 4 år gammal till tusentals idag.

 

Anna har under tiden alla utredningar och träning pågått skrivit och sedan samlat det i tre böcker. Boken om vårdbidrag kom till i ett samarbete när de bägge skulle skriva sina ansökningar och inte hittade något skrivet om vad merarbete för sitt funktionshindrade barn faktiskt är. Och hur vet man vad som är normalt om man inte har något att jämföra med?